Concerten en activiteiten

Optredens en concerten zijn de muzikale hoogtepunten voor onze orkesten. Jaarlijks organiseren we meer dan tien concerten. Naast de wekelijkse repetities en de concerten is er voor de leden meer te beleven bij VHJO. Zo zijn er regelmatig gezellige studiedagen en sociale activiteiten om aan mee te doen. Ook gaan het Juniorenorkest en het Jeugdorkest eens in de twee jaar op buitenlandse tournee.

Kijk en luister hier naar de orkesten van Vereniging Hofstads JeugdOrkest

Concerten

Jaarlijks terugkerende concerten van Hofstads JeugdOrkest:

Tilly Talboom-Smits concert  – in april
Het Jeugdorkest en één van de jongere orkesten verzorgen samen dit concert. Het concert is vernoemd naar de oprichtster van het Jeugdorkest en de Vereniging Hofstads JeugdOrkest.

Lenteconcert – in april
Voorjaarsconcert door de jongste orkesten, oftewel de Gangmakers: het Strijkorkest, het Basisorkest en het Voorbereidend orkest. Veelal is ook het Strijkersensemble bij dit concert aanwezig.

Zomerconcert – in juli
Alle orkesten treden hier op voor familie en vrienden en laten horen wat ze het afgelopen jaar hebben geleerd. Met dit concert sluiten we voor de zomervakantie het schooljaar af.

SSA Promenadeconcert – in november
In samenwerking met de Stichting Service Activiteiten Den Haag en omstreken (SSA) organiseren wij al bijna 40 jaar het Promenadeconcert. Een concert door het Juniorenorkest en het Jeugdorkest in het Zuiderstrandtheater.

Kerstconcert – in december
Alle orkesten treden op voor familie en vrienden als sfeervolle afsluiting van het jaar.

De orkesten van Hofstads JeugdOrkest doen daarnaast regelmatig mee aan allerlei evenementen, zoals de Uitmarkt Den Haag, het Noordeinde Nocturne Festival en het Archeon Jeugdorkesten Festival.

januari
13 januari – Openingsconcert “Muziek in de Bonifatius” (JO), Bonifatiuskerk, Rijswijk
27 januari – Concert I Musici Giovani (SE), Luthermuseum in de Wittenberg, Amsterdam

maart
30 maart – Concert Noordeinde Nocturne (JrO), Waalse kerk, Den Haag

april
06 april – Lenteconcert (SO/BO/VO/SE), Noorderkerk, Den Haag
14 april – TTS Concert (BO/JO), Nieuwe Badkapel, Den Haag

mei
26 mei – Besloten concert I Musici Giovani (SE), Oostduin, Den Haag
31 mei – Mesdagconcert (SE), Panorama Mesdag, Den Haag

juni
15 juni – Pink Floyd Tribute (JO), World Forum, Den Haag
29 juni – Jeugdspeelmarathon (JO), Dalton College, Den Haag

juli
07 juli – Zomerconcert (SO/BO/VO/JrO/JO/SE/SWE), Fokkerterminal, Den Haag
23 juli – Tourneeconcert La Tour d’Aigues (JO), Le Chateau, La Tour d’Aigues
24 juli – Tourneeconcert Aix-en-Provence (JO), Place Martyrs de la Resistance, Aix-en-Provence
25 juli – Tourneeconcert La Ciotat (JO), Eglise Notre Dame de l’Assomption, La Ciotat
26 juli – Tourneeconcert Isle-sur-la-Sorgue (JO), Collegiale Notre Dame des Anges, Isle-sur-la-Sorgue

augustus
31 augustus – Besloten concert I Musici Giovani (SE), Huiskamerconcert, Oegstgeest

september
06 september – Opening Nationaal Monument Oranjehotel (SE), Nationaal Monument Oranjehotel, Den Haag

november
24 november – Promenadeconcert (JrO/JO/SE in foyer), Zuiderstrandtheater, Den Haag

december
14 december – Kerstconcert (SO/BO/VO/JrO), Dalton College, Den Haag
15 december – Concert I Musici Giovani (SE), Burchtzaal, Rosmalen

Activiteiten

Hofstads JeugdOrkest is een vereniging waarin muziek natuurlijk een hoofdrol speelt. Daarnaast worden er ook regelmatig sociale activiteiten georganiseerd. Onze leden organiseren zelf allerlei activiteiten via de Orkestcommissie (OC) en ook vrijwilligers en ouders van de leden zijn hierbij actief betrokken. Dit draagt allemaal bij aan de binding met de vereniging, waardoor leden snel hun plek vinden en veelal vriendschappen voor het leven sluiten. Voorbeelden van de activiteiten zijn:

• Paaslunch voor de jongere orkesten
  • Studiedagen met spelletjes en teambuilding activiteiten
  • Dauwtrappen op Hemelvaartsdag – een activiteit die al sinds de vijftiger jaren onafgebroken stand houdt!
  • De Zeilweek – sinds 1995 huurt Hofstads JeugdOrkest aan het einde van de zomervakantie een of meerdere zeilschepen, inclusief bemanning, aan het IJsselmeer of de Waddenzee.
  • Twee keer per jaar wordt een feest georganiseerd door de Orkestcommissie voor alle leden.
  • Sinterklaas bezoekt elk jaar Hofstads JeugdOrkest
  • Begin en einde van het orkest-schooljaar worden altijd feestelijk in- en uitgeluid.